Samochody elektryczne 2022. 22 najciekawsze modele i najważniejsze europejskie debiuty • SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

W 2022 roku na rynku zadebiutuje całkiem pokaźna liczba nowych elektryków. Część z nich to opóźnione premiery, część to zupełnie nowe modele oparte na nowych platformach. Znajdujący się poniżej spis został poukładany w porządku chronologicznym dla naszego kontynentu, chociaż przy większości dat widnieją znaki zapytania. Staraliśmy się skupić na najciekawszych premierach w Europie, choć od tej reguły robiliśmy wyjątki.

Nowe auta elektryczne 2022

Jeśli chcesz przeskakiwać do konkretnych aut, rozwiń spis treści widoczny po prawej stronie artykułu —->

Mercedes Vision EQXX (segment: ?) – 3 stycznia 2022

Już w poniedziałek, 3 stycznia, o godzinie 18.00 czasu polskiego, zostanie oficjalnie pokazany koncepcyjny Mercedes EQXX, „najbardziej oszczędny z Mercedesów”. Auto jest na etapie prototypu, ale w przyszłości ma dać początek elektrycznemu kompaktowi, który będzie w stanie pokonać 1 000 kilometrów na jednym ładowaniu. Premierę samochodu można będzie obejrzeć na stronie Mercedesa lub w oknie poniżej:

Znajdujące się na otwarciu zdjęcie to zbliżenie felgi opisywanego Mercedesa Vision EQXX.

Volkswagen ID.5 (C-SUV) – styczeń 2022

Światowa premiera już się odbyła, więc tylko odnotujemy, że jeszcze w styczniu (strzelamy: między 15. a 18.) opublikowane zostaną polskie ceny elektrycznego crossovera z nadwoziem coupe. Samochód jest o tyle ciekawy, że może ładować się z mocami dochodzącymi do 150 kW (pojawiają się nawet plotki o 175 kW!) oraz będzie pierwszym modelem Volkswagena obsługującym V2L, czyli oddawanie energii innym odbiornikom przy wykorzystaniu specjalnego wallboksa.

Opcja dwukierunkowego przepływu energii ma się pojawić we wszystkich modelach Volkswagena zbudowanych na platformie MEB i wyposażonych w baterię o pojemności 77 (82) kWh.

Renault Megane E-Tech Elektryczny (C) – luty/maj 2022

Renault Megane E-Tech Electric/Elektryczny to kolejna premiera z kategorii „teraz się pochwalimy, sprzedaż ruszy później”. Renault pokazał auto w roku 2021, polski cennik opublikował w grudniu, zamówienia planuje zacząć zbierać w lutym, z dostawami chce ruszyć w maju 2022 roku. Dlaczego dopiero wtedy? Trudno powiedzieć, może chodzić o elektronikę, a może o niedobory ogniw litowo-jonowych. W końcu bateria w aucie ma mieć albo 40, albo 60 kWh – umiarkowane wartości jak na segment C.

Bazowe ceny Renault Megane E-Tech Electric startują od 154 390 złotych.

Volkswagen ID. Buzz – marzec/jesień 2022?

Volkswagen ID. Buzz zaprezentowany zostanie w marcu 2022 roku, jednak na jego dostawy będziemy musieli poczekać do późnego lata lub jesieni. Zbudowane na platformie MEB auto zadebiutuje prawdopodobnie z baterią o pojemności 77 kWh, co przełoży się na 300-350 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu. Z czasem ma się pojawić wersja dłuższa z większą baterią.

Tesla Model Y „Made in Germany” (D-SUV) – I/II kw. 2022?

Gdy tylko Tesla otrzyma finalne pozwolenie na budowę fabryki w Grünheide (Niemcy), będzie mogła zacząć sprzedawać wytwarzane tam samochody. Fabryka powstaje od wielu miesięcy, wyjechało z niej już nawet kilka aut. Zakłady nie są jeszcze gotowe, jednak firma Muska znana jest z tego, że nie przejmuje się takimi drobnostkami.

Tesla Model Y z Giga Berlin docelowo ma mieć baterię strukturalną opartą na ogniwach 4680 i dwa odlewy, początkowo mają być oferowane wyłącznie czarne warianty Performance, możliwe, że jeszcze z baterią na ogniwach 2170. Cena Tesli Model Y „Made in China” startuje obecnie od 299 990 złotych dla edycji Long Range i od 329 990 złotych dla wariantu Performance. Wśród naszych Czytelników panuje przekonanie, że wersje z Niemiec mogą być nieco tańsze.

Tesla Model S Plaid (E) – kwiecień 2022?

Tesla Model S Plaid zadebiutowała w 2021 roku, powstała w liczbie około 24 tysięcy egzemplarzy. Daty i ceny samochodu zniknęły z europejskich konfiguratorów, jednak model chyba nie cieszy się szczególnie dużym zainteresowaniem. Tuż przed końcem roku pojawiły się głosy, że Tesla kontaktowała się z amerykańskimi właścicielami starszych Modeli S z sugestią, że jeśli tylko wyrażą zainteresowanie, będą mogli z dnia na dzień odebrać edycję Plaid.

Zakładamy, że umiarkowany popyt w Stanach Zjednoczonych spowoduje, że auto już wkrótce stanie się dostępne w Europie.

BMW i4 (D) – II kwartał 2022?

Kolejny samochód pokazany w roku 2021, którego dostawy ruszają dopiero rok później. BMW i4 to bezpośrednia konkurencja dla Tesli Model 3, podejmuje nawet rękawicę rzuconą przez edycję Performance. Ceny BMW i4 z napędem na jedną oś startują od niecałych 250 tysięcy złotych. Auto stało się bazą dla nowego BMW i3, elektrycznej serii 3 dostępnej w Chinach. Obydwa modele powstają na uniwersalnej platformie nadającej się do stosowania zarówno w elektrykach, jak też aut spalinowych.

Mercedes EQS SUV (F-SUV) – II kwartał 2022?

Mercedes EQS SUV to wariant EQS-a z, jak wskazuje sama nazwa, nadwoziem typu SUV. Auto będzie pozycjonowane powyżej wszystkich elektrycznych crossoverów i SUV-ów marki. Poniżej znajdzie się Mercedes EQE SUV (spodziewany w 2023 roku), następnie EQC, EQB i EQA. Spodziewamy się, że samochód będzie dysponował podobnymi pojemnościami baterii, jak jego krewniak będący limuzyną, tj. wystartuje z baterią o pojemności 108 kWh. Na temat cen trudno spekulować.

SsangYong Korando e-Motion (C-SUV) – wiosna 2022

SsangYong Korando e-Motion zadebiutował niespodziewanie w grudniu 2021 roku. Samochód należy do segmentu kompaktowych crossoverów, będzie miał baterię o pojemności około 56 (61,5) kWh i zaoferuje do 339 jednostek WLTP zasięgu. Jego ceny mają zostać podane „wkrótce”, dostawy powinny ruszyć „wiosną 2022 roku”.

BMW iX1 (C-SUV) – II kwartał 2022?

BMW chwali się raczej większymi i droższymi elektrykami, ale pojawiają się nieoficjalne przecieki, że firma może zechcieć wprowadzić na rynek konkurenta do Audi Q4 e-tron i Mercedesa EQA. Ma to być kompaktowy crossover, BMW iX1, dysponujący prawdopodobnie bateriami z przedziału 50-70 kWh. Niczego więcej o samochodzie nie wiemy, choć faktem jest, że niemieckiej marce przydałby się taki model.

Mercedes EQE (E), dostawy – czerwiec 2022?

Mercedes EQE to limuzyna segmentu E, bezpośrednia konkurencja Tesli Model S. Auto zostało pokazane we wrześniu 2021 roku, jednak jego dostawy mają wystartować dopiero w połowie 2022 roku. Dlaczego tak? Niektórzy sądzą, że Mercedes nie chce psuć sprzedaży większego i droższego EQS-a, jednak może też chodzić o niedobory ogniw Li-ion.

BMW i7 (F) – III kwartał 2022?

BMW i7 ma być flagowym elektrykiem BMW w segmencie limuzyn. Auto otrzyma prawdopodobnie ten sam zespół napędowy, co dostarczane od końca 2021 roku BMW iX, które w wariancie xDrive50 dysponuje baterią o pojemności 105 kWh. O samochodzie niewiele więcej wiadomo, choć BMW chwali się już jego testami w kręgu polarnym (zdjęcie powyżej). Na jednym z ujęć widać też było, że pojazd wyposażony jest w port ładowania CCS1, nie zdziwmy się zatem, gdy model zadebiutuje najpierw w Stanach Zjednoczonych.

Nissan Ariya (C-SUV) – lato/jesień 2022?

Nissan Ariya to bliski krewniak Renault Megane E-Tech Electric. Auto też powstało na platformie CMF-EV, jego rynkowy debiut jest nieustannie przekładany, a parametry prezentują się coraz słabiej na tle pozostałej konkurencji. W podstawowej wersji samochód ma mieć napęd na przód i baterię o pojemności 63 kWh. Możliwe też będzie zamówienie wariantu z baterią 87 kWh lub napędu na obie osie. Jeśli wierzyć w ceny Nissana Ariya z Norwegii, najtańsze edycje będą startowały od 232 000 złotych dla 63 kWh i od 283 000 złotych dla 87 kWh FWD.

Toyota bZ4X (D-SUV) – jesień 2022?

Toyota bZ4X i jej siostra bliźniaczka, Subaru Solterra, w cennikach powinny pojawić się w połowie roku, do pierwszych odbiorców powinny trafiać jesienią 2022 roku. W najtańszej konfiguracji elektryczna Toyota może kosztować od 233-240 tysięcy złotych. Auto na pograniczu segmentów C- i D-SUV będzie wyposażone w jeden lub dwa silniki elektryczne i baterię o pojemności 71,4 kWh.

Nie jest jasne, jak szybko bZ4X zadebiutuje na naszym rynku. Japoński producent może chcieć skupić się na krajach, w których silniki spalinowe odchodzą do lamusa. W Polsce natomiast całkiem mocno trzymają się stare hybrydy.

Microlino (czterokołowiec) – wrzesień 2022?

Microlino nie jest samochodem, to miejski czterokołowiec, ale model jest na tyle sympatyczny, że postanowiliśmy zamieścić go w naszym zestawieniu. Cena Microlino w podstawowej wersji zaczyna się od 12 500 euro, co stanowi równowartość 57 500 złotych. Pojazd będzie mógł zostać wyposażony w baterię o pojemności 6,5, 10 lub 14 kWh – ta ostatnia ma mu dać 230 kilometrów „maksymalnego zasięgu”.

Polestar 3 i Volvo Embla – III/IV kwartał 2022?

Polestar 3 i Volvo Embla to samochody jeżdżące na tych samych podwoziach, ale z różnymi nadwoziami. Polestar 3 (zdjęcie powyżej, model w maskowaniu) ma być autem raczej sportowo-zadziornym, Volvo Embla (nazwa niepewna, zdjęcie powyżej, model bez maskowania) będzie spokojniejszym, rodzinnym kombi, następcą Volvo XC90. Dane techniczne aut nie są znane, spodziewajmy się jednak baterii o pojemności co najmniej takiej, jak w Volvo XC40 Recharge, czyli bez schodzenia poniżej 74 (78) kWh.

Audi A6 e-tron (E) – III/IV kwartał 2022?

Audi A6 e-tron to samochód-zagadka. Pokazane bez maskowania Chinach, zbudowane na platformie PPE, ma zadebiutować pod koniec 2022 roku. Pojawiają się jednak plotki, że model miał być pewną obietnicą, prezentacją możliwości, bo w Europie najpierw będzie oferowane inne Audi na bazie PPE, Audi Q6 e-tron. Oczywiście auta będą miały instalację pod napięciem 800 V, A6 e-tron ma dysponować baterią o pojemności 100 kWh.

Porsche Macan Electric (D-SUV) – III/IV kwartał 2022?

Elektryczne Porsche Macan (na zdjęciu powyżej w maskowaniu) będzie prawdopodobnie pierwszym samochodem elektrycznym Porsche powstałym na platformie PPE. Samochód ma dysponować oprogramowaniem nowocześniejszym niż Volkswageny na MEB, może zostać pokazany w 2022 roku, ale spodziewamy się, że dostawy wystartują pod koniec roku 2022 lub na początku roku 2023.

Cybertruck – IV kwartał 2022?

Choć pickupy rzadko kiedy występują w europejskich bajkach, o Cybertrucku warto wspomnieć. Tesla usunęła z konfiguratora wzmianki o „produkcji pod koniec 2022 roku”, zanosi się jednak na to, że półciężarówka trafi do odbiorców w Stanach Zjednoczonych w tym właśnie roku. Przy jej wytwarzaniu największym ograniczeniem będzie dostępność ogniw 4680, które znalazły zastosowanie również w Semi i Tesli Model Y.

Elektryczny pickup Tesli będzie dysponował dwoma, trzema lub czterema silnikami. Ceny? Tanio nie będzie: nowy zespół napędowy, zupełnie nowa struktura nadwozia, nowe ogniwa… Producent zaoszczędzi jedynie na lakierze.

Nio ET7 150 kWh (E/F) – IV kwartał 2022

Nio ET7 będzie trafiać na nasz rynek stopniowo i nie ma opcji, żeby zadebiutowało z bateriami o pojemności powyżej 100 kWh. Ale chiński producent zapowiada, że w ostatnim kwartale bieżącego roku po raz pierwszy w historii zaprezentuje sztandarową limuzynę z baterią zbudowaną w oparciu o ogniwa solid-state, która zmieści aż 150 kWh energii. Auto raczej nie będzie należało do najlżejszych, ma jednak szansę być pierwszym produkowanym seryjnie modelem, który przekroczy 1 000 kilometrów realnego zasięgu.

Nowa Kia e-Niro (C-SUV) – IV kwartał 2022?

Nowa Kia e-Niro będzie prawdopodobnie modelem na dotychczasowej platformie, z dotychczasowymi silnikami i pojemnościami baterii, jednak z odświeżonym nadwoziem (zdjęcie powyżej) i wnętrzem. Odmieniona stylistyka sprawi, że auto lepiej wpisze się we wzornictwo stosowane w nowszych crossoverach marki.

Ocena ogólna

Polski elektryczny pojazd Triggo z Kutna. Podbije rynki Azji i Europy?

Elektryczny samochód Triggo z AMZ w Kutnie

Rozpoczęliśmy produkcję pilotażowej serii prototypów Triggo. To kolejny krok milowy w rozwoju projektu, dzięki któremu w ciągu kilku kwartałów będziemy dysponować flotą kilkudziesięciu pojazdów, które zostaną rozdystrybuowane potencjalnym partnerom biznesowym rozlokowanym w Polsce, Europie i Azji - mówi Rafał Budweil, prezes zarządu Triggo S.A. Triggo to dwuosobowy pojazd lekkiej konstrukcji. Został w pełni zaprojektowany przez polskiego motocyklistę i przedsiębiorcę Rafała Budweila . Do stworzenia projektu czterokołowego pojazdu budową przypominającego skuter i samochód pomysłodawcę zainspirowała codzienna droga do pracy i frustracja spowodowana staniem w korkach. Triggo na parkingu zajmuje 20 proc. miejsca przeznaczonego dla samochodu. Tym niewielkim pojazdem łatwo ominąć stojące w korku auta.

Triggo z Kutna najlepszy na korki

Istotą tego innowacyjnego pojazdu miejskiego jest unikatowe w skali światowej, chronione patentami w Japonii, Korei, USA, Chinach oraz wielu krajach Europy, przednie zawieszenie o zmiennej geometrii. Jest to niewątpliwie fenomen, bo przednią oś można w zależności od potrzeb zwężać i rozszerzać. Auto waży zaledwie 450 kg i może rozwinąć prędkość od 25 do 90 km/h w zależności od trybu jazdy (drogowy i manewrowy). Kolejną nowością jest sposób sterowania pojazdem. Tradycyjna kierownica została zastąpiona wolantem, dotychczas stosowanym w lotnictwie. Produkowany pojazd jest w pełni elektryczny, na pełnym naładowaniu będzie można przejechać nim 100 km.

Triggo z Kutna wejdzie do masowej produkcji

Produkcja pilotażowej serii pozwoli ocenić jak Triggo radzi sobie w różnych warunkach. Zostaną również przetestowane pod kątem zastosowania i adaptacji w gałęziach przemysłu.

- Seria pilotażowa samochodu Triggo ma na celu wykrycie naturalnych z punktu widzenia życia produktu chorób wieku dziecięcego i wprowadzić koniecznie usprawnienia w celu ich usunięcia przed produkcją seryjną zaplanowaną na drugą połowę 2022 roku" - dodaje Budweil

Plan zakłada, że AMZ Kutno wniesie do projektu swoje know how i wieloletnie doświadczenie w produkcji pojazdów małoseryjnych, dbając o odpowiednią i wysoką jakość prototypów. Na przełomie 2021 i 2022 roku ma zostać ukończona realizacja serii pilotażowej. Jednocześnie prowadzone są zaawansowane rozmowy biznesowe i analiza różnych wariantów dotyczących wytwarzania Triggo w skali masowej.

Źródło: Dziennik Łódzki

Zobacz także: Nowa Toyota Mirai. Auto na wodór oczyści powietrze podczas jazdy!

100% elektryczny

1 Dane dotyczące zasięgu uzyskano na podstawie testów laboratoryjnych, zgodnie z prawodawstwem Unii Europejskiej. Ich celem jest porównanie osiągów różnych typów pojazdów. Informacje nie odnoszą się do konkretnego egzemplarza samochodu i nie stanowią części oferty. Mogą one nie odzwierciedlać wyników uzyskiwanych w trakcie jazdy w warunkach rzeczywistych. Wyposażenie dodatkowe, serwisowanie, styl prowadzenia i pozatechniczne czynniki, takie jak warunki atmosferyczne, mogą mieć wpływ na wyniki. Wyniki zostały określone zgodnie z nową ogólnoświatową zharmonizowaną procedurą testowania pojazdów lekkich (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure, WLTP).

2 Podane osiągi dotyczą akumulatorów 39 kWh (Nissan LEAF) i 59 kWh (Nissan LEAF e+). Czas ładowania zależy od wielu warunków, w tym rodzaju i stanu ładowarki, temperatury akumulatora i otoczenia w miejscu użytkowania. Podany czas szybkiego ładowania wymaga wykorzystania ładowarki CHAdeMO. Nissan LEAF został opracowany z myślą o obsłudze większości rodzajów podróży w codziennym życiu. Jest wyposażony w specjalne zabezpieczenia, aby chronić akumulator podczas powtarzających się sesji szybkiego ładowania w krótkim czasie. Czas potrzebny na kolejne szybkie ładowanie może się wydłużyć, jeżeli temperatura akumulatora uruchomi technologię ochrony akumulatora.

3 Technologia ProPILOT Assist jest dostępna wyłącznie w wybranych modelach z automatyczną skrzynią biegów. System ProPILOT Assist to innowacyjna technologia wsparcia kierowcy, która nie jest w stanie zapobiec kolizjom na drodze. System ProPILOT Assist jest przeznaczony wyłącznie na drogi szybkiego ruchu (oddzielone barierami) i wymaga stałej uwagi kierowcy oraz trzymania rąk na kierownicy. Kierowca jest odpowiedzialny za zachowanie czujności, bezpieczną jazdę, przestrzeganie ograniczeń prędkości i bezpiecznej prędkości zależnie od warunków na drodze oraz możliwość przejęcia kontroli nad samochodem w każdej chwili.

4 Kierowca nie powinien polegać wyłącznie na funkcjach zapewniających wygodę jazdy. Niektóre funkcje mogą nie działać we wszystkich warunkach i okolicznościach. Należy wziąć pod uwagę prędkość i inne czynniki. Aby zapoznać się z regulaminem dotyczącym technologii Nissana, zapraszamy do kontaktu z dealerem Nissana lub na stronę

5 Aplikacje Apple CarPlay i Android Auto są dostępne bezpłatnie, w zależności od modelu i/lub wersji samochodu. Więcej informacji można uzyskać, kontaktując się z lokalnym dealerem Nissana.

6 Sieć Wi-Fi w samochodzie jest zawsze usługą płatną dostępną w ramach subskrypcji. Więcej informacji można uzyskać, kontaktując się z lokalnym dealerem Nissana.

7 Prezentowane akcesoria znajdują się na standardowym wyposażeniu samochodu i/lub są dostępne opcjonalnie tylko w wybranych wersjach. Mogą obowiązywać dodatkowe koszty.

8 Maksymalna moc ładowania Nissana LEAF prądem zmiennym wynosi 6,6 kW. Podany czas ładowania dotyczy wykorzystania kabla do ładowania typu 2 (tryb 3) 32 A.

Ilustracje i opisy mają charakter poglądowy. W niektórych przypadkach fotografie nie dotyczą pojazdów o [market] specyfikacjach i nie przedstawiają konkretnego modelu, wersji lub oferty. Pokazane funkcje mogą nie być dostępne lub mogą być dostępne niestandardowo lub wyłącznie w opcji (za dopłatą)

Leave a Comment