Ponad sto elektrycznych do wyboru

Wzrastają również pojemności akumulatorów trakcyjnych oraz moce ładowania. Średni zasięg osobowych samochodów elektrycznych, oferowanych w dziewięciu segmentach rynku, przekracza już 430 km (wg. WLTP), podaje szóste wydanie „Katalogu pojazdów elektrycznych” Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

W polskich salonach dostępnych jest łącznie 108 modeli pojazdów elektrycznych, w tym 83 osobowe i 25 dostawczych. Spośród nich 73% modeli umożliwia ładowanie z mocą wyższą niż 50 kW (51-350 kW). Największe zasięgi mają auta klasy wyższej (571 km) oraz luksusowej (510 km). Modele klasy średniej mogą przebyć 496 km.

PROMOCJA PROMOCJA

Więcej bateryjnych, hybryd mniej

„Katalog pojazdów elektrycznych” zawiera wykaz modeli elektrycznych (BEV, z ang. battery electric vehicles) dostępnych w stałej sprzedaży w Polsce. Prezentowane są m.in. ceny pojazdów oraz dane techniczne. Uwzględniono też hybrydy plug-in (PHEV, z ang. plug-in hybrid electric vehicles). Partnerem tegorocznego wydania „Katalogu” została firma Garo.

Z opracowania wynika, że liczba samochodów z napędem elektrycznym dostępnych z roku na rok zwiększa się. Koncerny motoryzacyjne oferują 108 modeli samochodów w pełni elektrycznych, co oznacza wzrost o 38% w stosunku do poprzedniej edycji katalogu.

– Od momentu publikacji pierwszego wydania naszego raportu, oferta modeli elektrycznych powiększyła się dziewięciokrotnie. Uwzględniając wszystkie warianty baterii oraz mocy, ta liczba staje się jeszcze wyższa i przekracza 540. W Polsce można obecnie wybierać spośród 108 aut na baterie oraz 92 hybryd plug-in. W przypadku hybryd plug-in po raz pierwszy w historii naszego badania odnotowaliśmy spadek liczby dostępnych modeli w stosunku do ubiegłorocznego wydania (o 18%) – mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.

Trzy koncerny na czele

Ponad 55% zelektryfikowanej oferty nad Wisłą należy do trzech koncernów. Stellantis ma największy udział w rynku: 28,4%. Grupa Volkswagen zdobyła 17,4% udziału, a podium zamyka Mercedes-Benz – 11,9%.

– Rok 2022 zgodnie z przewidywaniami przyniósł kolejny wzrost rejestracji na rynku samochodów elektrycznych. Niemal 82% zarejestrowanych aut pochodziło z polskich salonów dilerskich, zaś 18% z importu, przy czym głównym źródłem pochodzenia aut sprowadzanych do Polski są kraje Unii Europejskiej, a w szczególności Niemcy i Francja z których pochodzi ponad 73% samochodów. Rynek samochodów nowych charakteryzował się wysoką dynamiką wzrostu na poziomie niemal 65%. Biorąc pod uwagę, iż całkowita liczba rejestrowanych aut zmniejszyła się o ponad 6%, wynik ten można traktować jako wysoce zadowalający. Samochody elektryczne kupowane są przede wszystkim przez firmy. Właścicielami ponad 80% zarejestrowanych aut są właśnie firmy, w tym około 63% firmy oferujące usługi leasingowe – informuje Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar.

Ceny, zasięgi, moc ładowania

Rozpiętość cenowa jest bardzo szeroka. Najtańszym samochodem elektrycznym w Polsce jest Dacia Spring za niespełna 97 500 zł (bez uwzględnienia dopłat z programu „Mój Elektryk”). Na drugim końcu uplasował się Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo, którego ceny rozpoczynają się od ponad 823 000 zł.

– Należy podkreślić, że pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej praktyczne w warunkach codziennego użytkowania. Z generacji na generację modele bateryjne wyposażane są w coraz pojemniejsze akumulatory trakcyjne i w konsekwencji dysponują coraz większymi zasięgami na jednym ładowaniu. W tej kategorii czołowe pozycje zajmują takie pojazdy jak Mercedes-Benz EQS (737 km) czy Tesla Model S (652 km). Z naszego katalogu wynika także, że średni zasięg osobowych samochodów całkowicie elektrycznych wynosi 430 km (WLTP) – mówi Albert Kania, starszy dyrektor nowej mobilności w PSPA.

Wyposażanie pojazdów bateryjnych w pojemne akumulatory trakcyjne idzie w parze z przystosowywaniem ich do coraz większych mocy ładowania i korzystania z ultraszybkich stacji. W tej kategorii rekordzistami są Porsche Taycan oraz Audi e-Tron GT, które pozwalają na uzupełnianie energii z mocą 270 kW. Należy podkreślić, że już blisko 20% wszystkich nowych aut elektrycznych w Polsce może być ładowana mocą powyżej 150 kW.

Tak wzrosła liczba samochodów elektrycznych w Polsce

Polacy coraz chętniej stawiają na elektryki. Liczba aut z napędem elektrycznym w naszym kraju przekroczyła już 50 tys. Przez pierwsze sześć miesięcy roku liczba osobowych i użytkowych elektryków zwiększyła się u nas o 12 207 sztuk. Jest to aż o 45 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Niemała w tym zasługa programu dotacji Mój Elektryk.

Licznik Elektromobilności, uruchomiony przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), pokazał, że pod koniec czerwca br. po polskich drogach jeździły 48 883 elektryczne samochody osobowe. W końcu czerwca 2022 roku w Polsce było zarejestrowanych łącznie 50 990 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym.

źródło: PSPA

W pełni elektrycznych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) jeździło po polskich drogach 23 698 sztuk, co stanowi 48 proc. całej elektrycznej floty pojazdów. Pozostała część (52 proc.) to hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 25 185. Natomiast park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 2107 pojazdów.

źródło: PSPA

Coraz większa infrastruktura

Statystyki PZPM i PSPA pokazują również, że w dalszym ciągu rośnie flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec czerwca składała się z 14 464 sztuk. Znacznie więcej jest również osobowych i dostawczych aut hybrydowych – ich liczba powiększyła się do 407 466. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 762.

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec czerwca 2022 roku w Polsce działały 2232 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (4327 punktów). Wśród nich 29 proc. stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

W czerwcu uruchomiono 42 nowe ogólnodostępne stacje ładowania (74 punkty).

Polska w antydieslowej awangardzie

– To, że bardzo dynamicznie rośnie liczba rejestracji samochodów bateryjnych czy hybryd plug-in, zarówno osobowych, jak i dostawczych, nie dziwi, zwłaszcza w świetle programu Mój Elektryk – przyznaje Jakub Faryś, prezes PZPM. – Jednak co szczególnie godne podkreślenia, to fakt, że wzrasta liczba rejestracji wszystkich segmentów pojazdów niskoemisyjnych i już zbliża się do 40 proc. rynku.

Zdaniem Farysia, o ile liczba nowo rejestrowanych samochodów benzynowych utrzymuje się mniej więcej na poziomie 50 proc. rynku, o tyle już możemy powiedzieć, że Polska jest w awangardzie, jeśli chodzi o odchodzenie od samochodów z silnikiem diesla. – W ciągu ostatniego półrocza ich udział w rejestracjach wyniósł nieco powyżej 10 proc., a więc prawie dwa razy mniej, niż wynosi średnia europejska. Biorąc pod uwagę decyzje podjęte przez Parlament Europejski i europejskich ministrów klimatu i środowiska o – w praktyce – zakazie rejestracji samochodów spalinowych od 2035 roku, należy spodziewać się, że liczba rejestracji samochodów niskoemisyjnych będzie dynamicznie rosła – prognozuje prezes PZPM.

Zdaniem Macieja Mazura, dyrektora zarządzającego PSPA, program Mój Elektryk przynosi szczególnie pozytywne efekty w segmencie samochodów użytkowych.

– Atrakcyjna kwota dotacji (do 70 tys. zł) oraz brak limitu cenowego sprawiły, że w pierwszym półroczu 2022 roku w Polsce zarejestrowano ponad trzy razy więcej zeroemisyjnych dostawczaków niż w pierwszej połowie roku 2021 – podkreśla Mazur.

Będzie boom na e-auta dostawcze?

Eksperci branży samochodów elektrycznych uważają, że prawdziwy wzrost zainteresowania nabywców tą kategorią pojazdów dopiero przed nami. Wpłynie na to stale powiększająca się oferta modeli użytkowych EV (licząca obecnie 21 wariantów) oraz strategie elektryfikacji flot realizowane przez duże przedsiębiorstwa.

– Co istotne, elektryczne samochody dostawcze stają się coraz bardziej praktyczne z perspektywy kierowców – średni zasięg modeli, które pojawiły się na rynku w 2022 roku przekracza już 250 km na jednym ładowaniu, co z nawiązką wystarcza do realizowania codziennych zadań miejskiej logistyki – mówi dyrektor PSPA.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z

Polacy przesiadają się na elektryki i hybrydy. A wynik mógł być jeszcze lepszy

Według danych z końca listopada 2022 r., pochodzących licznika elektromobilności, uruchomionego i aktualizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w Polsce było zarejestrowanych łącznie 62 tys. 135 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. Przez pierwsze jedenaście miesięcy 2022 r. ich liczba zwiększyła się o 23 tys. 869 sztuk, tj. o 39 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 r.

Zobacz także: Zakaz sprzedaży aut spalinowych przesądzony. Rodzi się nowy problem

"Pod koniec listopada 2022 r. po polskich drogach jeździło 59 tys. 187 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 29 tys. 780 szt. tej części floty pojazdów, a pozostałą część stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) — 29 tys. 407 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 2 tys. 948 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec listopada składała się z 16 tys. 160 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 461 tys. 881 szt." — czytamy w komunikacie.

Park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 803 szt.

Pod koniec listopada 2022 r. w Polsce funkcjonowało 2527 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (4913 punktów). 29 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71 proc. — wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W listopadzie uruchomiono 33 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (92 punkty).

Podaż nie nadąża za popytem

"Listopad 2022 r. był pierwszym miesiącem od ponad 1,5 roku, w którym łączna liczba osobowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce przewyższyła liczbę hybryd typu plug-in (PHEV). Zakładamy, że pod warunkiem kontynuacji subsydiów z programu Mój elektryk ten trend utrzyma się również w 2023 r., zwłaszcza że w segmencie BEV zapowiedziano zdecydowanie więcej premier modelowych niż w segmencie PHEV" — powiedział dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur, cytowany w komunikacie.

Zobacz także: Porównali koszt jazdy elektrykiem i benzyniakiem. Oto wnioski

Jak dodał prezes PZPM Jakub Faryś, wynik listopada byłby znacznie lepszy, gdyby nie utrzymujące się problemy z dostępnością pojazdów.

"Jak wiadomo jest to konsekwencja kryzysu półprzewodnikowego, z którym wciąż mamy do czynienia oraz trwającej wojny w Ukrainie. Bo choć rośnie liczba oferowanych modeli pojazdów zeroemisyjnych, wyniki wskazują, że zainteresowanie klientów jest znacznie większe niż możliwości branży. Bardzo cieszy kolejny miesiąc wyraźnych wzrostów rejestracji w parku samochodów dostawczych, co oznacza, że zwłaszcza w miastach stopniowo zmniejsza się ilość pojazdów emitujących szkodliwe substancje" — podkreślił Faryś.

PZPM jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 50 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności oraz promująca zero— i niskoemisyjne technologie w transporcie.

Leave a Comment