Peugeot. Elektryczny rok marki. Każdy model z napędem elektrycznym

W 2023 roku marka Peugeot będzie mogła pochwalić się najbogatszą ofertą pojazdów zelektryfikowanych w Europie.

W 2023 roku marka Peugeot będzie mogła pochwalić się najbogatszą ofertą pojazdów zelektryfikowanych w Europie

W 2023 roku wzrośnie tempo elektryfikacji gamy Peugeot – w pierwszej połowie przyszłego roku wszystkie modele marki będą dostępne z jedną lub kilkoma zelektryfikowanymi jednostkami napędowymi. Dzięki temu Peugeot będzie miał najszerszą w Europie e-gamę, w której znajdzie się wiele nowych modeli i technologii. Oferta, która obejmuje elektryczne rowery, pojazdy użytkowe, skutery i samochody osobowe odpowiada na wszystkie potrzeby związane z zelektryfikowaną mobilnością i jest kolejnym krokiem marki w kierunku sprzedaży wyłącznie zeroemisyjnych, w 100% elektrycznych pojazdów w Europie w 2030 roku. Zaplanowane na początek 2023 roku wprowadzenie na rynek nowych, hybrydowych zespołów napędowych, które będą początkowo dostępne w modelach Peugeot 3008 i Peugeot 5008, poszerzy ofertę nowych technologii i stanie się uzupełnieniem dla w 100% elektrycznego napędu w modelach E-208 i E-308, napędu wodorowego oraz hybryd plug-in z napędem na dwa i cztery koła.

W modelach Peugeot 3008 i 5008 zostanie wykorzystana nowa technologia hybrydowa

Dla Peugeot rok 2023 będzie stał pod znakiem elektryfikacji – marka rozszerzy swoją gamę o nowe modele i nowe technologie.

Peugeot będzie pierwszą marką koncernu Stellantis, która wprowadzi na rynek najnowszej generacji jednostki hybrydowe, aby zrealizować swój cel – zapewnić jak największej liczbie klientów dostęp do zelektryfikowanej mobilności. Technologia hybrydowa najnowszej generacji początkowo wykorzystana w SUV-ach Peugeot 3008 i Peugeot 5008, a dopiero później w innych modelach z gamy, łączy w sobie wydajność z łatwością użytkowania.

Zespół napędowy obejmuje najnowszej generacji silnik benzynowy PureTech o mocy 136 KM połączony z nową, zelektryfikowaną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem. Dzięki akumulatorowi 48 V doładowywanemu podczas jazdy, nowa technologia zapewnia dodatkowy moment przy niskich obrotach oraz zużycie paliwa niższe o 15%. Pozwala również na zeroemisyjną jazdę na odcinku do 1 km przy niskiej prędkości oraz na krótkich dystansach w mieście.

Jeszcze bogatsza gama w 100% elektrycznych pojazdów: premiera modeli E-308 i E-308 SW

W 2023 roku firmowana przez markę Peugeot gama w pełni elektrycznych samochodów zostanie rozszerzona o nowe modele E-308 i E-308 SW. Peugeot stanie się jednym z pierwszych europejskich producentów samochodów, który wprowadzi na rynek w 100% elektryczne kombi. Z wersjami nadwoziowymi sedan i kombi w ofercie, marka spod znaku lwa będzie mogła zaspokoić wszystkie potrzeby klientów z segmentu C, którzy wybierają zeroemisyjną mobilność.

Dynamika i przyjemność z jazdy będące kwintesencją marki Peugeot, wyznaczały kierunek prac rozwojowych nad tymi nowymi modelami, które są napędzane nowym, niezwykle mocnym silnikiem elektrycznym o mocy 115 kW (156 KM). Nowe E-308 i E-308 SW wyznaczają nowe standardy wydajności samochodów elektrycznych, bo zużywają zaledwie 12,7 kWh/100 km (energia użytkowa / zasięg WLTP) i mają zasięg ponad 400 km (w cyklu mieszanym WLTP), co staje się nowym punktem odniesienia dla pojazdów elektrycznych z segmentu C. Imponujące osiągi są efektem udoskonalenia silnika elektrycznego i akumulatora, optymalizacji właściwości aerodynamicznych i masy dzięki zastosowaniu nowej płyty podłogowej EMP2 oraz redukcji strat energii wskutek tarcia. W segmencie C marka Peugeot potwierdziła premierę modelu Peugeot E-408, który uzupełni zelektryfikowaną ofertę tego dynamicznego i nowatorskiego fastbacka dostępnego już z hybrydowym napędem plug-in.

Peugeot E-408 będzie uzupełnieniem w pełni elektrycznej gamy marki Peugeot, która spełnia wszystkie potrzeby klientów dzięki takim modelom, jak Peugeot E-208, Peugeot e-Traveller, Peugeot e-2008, E-308, E-308 SW czy e-Rifter.

Peugeot E-208 w najnowszej odsłonie: wyższe osiągi i wydajność

W przyszłym roku E-208, czyli model, który wyznacza nowe trendy w pełni elektrycznej gamie marki Peugeot, przejdzie kilka znaczących zmian. Najważniejszą z nich jest nowy silnik elektryczny znany już z modelu E-308. Maksymalna moc E-208 wzrośnie o 15% z 100 kW/136 KM do 115 kW/156 KM. Zoptymalizowano także wydajność i zużycie energii, które wynosi teraz zaledwie 12 kWh/100 km, co wydłużyło zasięg E-208 o 10,5%, czyli o 38 km. Łączny zasięg w cyklu mieszanym WLTP (w trakcie homologacji) wynosi więc 400 km.

Peugeot E-208, w którym 260 Nm momentu obrotowego jest dostępne od 0 km/h, jest nie tylko cichy i nie wpada w wibracje, lecz wyróżnia się także wzorcowym zachowaniem na drodze i niezrównanymi wrażeniami z jazdy. Dodatkowym atutem, zapewniającym mu sukces, jest dynamika na drodze, ale jest to także idealny model do spokojnej, codziennej jazdy. Na przykład – akumulator modelu PEUGEOT E-208 można będzie szybko doładować z 20% do 80% ze stacji o mocy 100 kW w czasie krótszym niż 25 minut, tak jak obecnie.

Od dnia premiery w 2019 roku, na całym świecie sprzedano 110 tys. sztuk modelu Peugeot E-208.

Elektryczna gama marki Peugeot oparta na hybrydach plug-in

Nowe hybrydy plug-in Peugeot 308 i 308 SW są dostępne w dwóch zakresach mocy – 180 lub 225 KM – i zapewniają do 60 km zasięgu w trybie elektrycznym. Peugeot 408, który będzie zaprezentowany w czasie najbliższej edycji Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Paryżu (od 17 do 23 października 2022 roku), przejął również te jednostki napędowe. Pod maską modelu Peugeot 3008 znajdziemy doładowywaną jednostkę hybrydową o mocy 225 KM albo 300 KM z napędem na cztery koła, która umożliwia przejechanie do 59 km bez uruchamiania silnika spalinowego. Peugeot 508 jest dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych – sedan i SW, które napędza hybrydowa jednostka plug-in o mocy 225 KM lub o mocy 360 KM i z napędem na cztery koła w wersjach PEUGEOT SPORT ENGINEERED.

Opracowana przez markę Peugeot technologia hybrydowych zespołów napędowych jest także testowana na torze – hipersamochód Peugeot 9X8 Hybrid ściga się od czerwca 2022 r. w Mistrzostwach Świata Wyścigów Długodystansowych (WEC).

Nowy Peugeot e-Expert Hydrogen zasilany ogniwami paliwowymi – zeroemisyjna mobilność dla firm

Nowy Peugeot e-Expert Hydrogen z napędem wodorowym to propozycja dla firm i lokalnych samorządów, które szukają najbardziej innowacyjnych pojazdów zeroemisyjnych. Głównym atutem w pełni elektrycznego modelu PEUGEOT e-Expert Hydrogen jest skrócony do zaledwie 3 minut czas tankowania zbiornika na wodór. Peugeot e-Expert Hydrogen ma zasięg 400 km, 100 kW mocy, 260 Nm momentu obrotowego, 1000 kg ładowności i 6,1 m3 przestrzeni ładunkowej.

FACEBOOK Dołącz do nas na Facebooku! Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy! Polub nas na Facebooku! KONTAKT Kontakt z redakcją Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo? Napisz do nas!

Samochód Roku 2023. Auto z Polski na pierwszym miejscu!

Car of the Year - lista finalistów

Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu 2022, marka Jeep zaprezentowała nowego Jeepa Avengera, pierwszy w historii marki model wyposażony w pełni elektryczny napęd (BEV). Auto będzie…

Finałowa siódemka wyłoniona została spośród listy 45 modeli. W skład jury wchodzi 59 dziennikarzy z 22 krajów (w tym dwóch z Polski), którzy w głosowaniu wybierali zwycięzcę. Został nim Jeep Avenger, który jest produkowany w Polsce.

Na słynnym torze Lingotto, ulokowanym na dachu jednej z hal dawnej fabryki Fiata w Turynie odbyła się statyczna premiera prasowa nowego elektrycznego Abartha 500e. Pojawienie się tego modelu…

Jeep Avenger. Wymiary zewnętrzne

Opracowany z myślą o konkretnych potrzebach europejskich klientów, nowy Avenger to kompaktowy SUV mierzący zaledwie cztery metry, który pozycjonuje się w szybko rosnącym, drugim pod względem wielkości, europejskim segmencie B-SUV. Nowy Avenger ma zaledwie 4,08 mm długości, czyli jest o 16 cm krótszy od modelu Renegade.

400-voltowy elektryczny układ napędowy drugiej generacji jest pierwszym, który został wprowadzony na rynek przez Emotors, spółkę joint venture Stellantis i Nidec Leroy-Somer Holding. Dostarcza 115 kW mocy odpowiadającej 156 KM oraz 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Jeep Avenger. Jaki zasięg?

Nowy akumulator o pojemności 54 kWh, również produkowany jest przez Stellantisa. Pakiet akumulatorów składa się z 17 modułów i 102 ogniw litowo-jonowych NMC 811, oferując 400 km zasięgu w cyklu mieszanym (WLTP), który w cyklu miejskim zwiększa się do 550 km.

Jeep Avenger. Ile trwa ładowanie?

Korzystając z kabla do szybkiego ładowania prądem stałym 100 kW (Mode 4) na publicznych stacjach ładowania, wystarczą trzy minuty, aby naładować energię wystarczającą na 30 km jazdy; lub 24 minuty, aby naładować akumulatory od 20 do 80%.

Biorąc pod uwagę, że europejscy kierowcy pokonują średnio 30 km dziennie, można zakładać, że użytkowanie samochodu będzie możliwe przez wiele dni do kolejnego ładowania. Ponadto przy użyciu kabla do ładowania prądem zmiennym 11 kW (Mode 3), podłączonego do ładowarki Wallbox lub na publicznej stacji ładowania, można całkowicie naładować akumulator (od 0% do 100%) w 5,5 godziny.

Nowy Avenger jest pierwszym modelem Jeepa z napędem na przednią oś, wyposażonym w standardzie w systemy zarządzania trakcją (Selec Terrain) i kontroli zjazdu (Hill Descent Control).

Udział elektryków w sprzedaży nowych aut w tym roku ma się podwoić. Skąd taka prognoza?

Reklama

Według ekspertów firmy Carsmile w bieżącym roku dzięki dużej liczbie zamówień ze strony firm oraz administracji publicznej udział aut elektrycznych w rejestracjach nowych pojazdów znacząco wzrośnie.

Elektryków będzie więcej

Reklama

"Spodziewam się w tym roku osiągnięcia (przez pojazdy elektryczne) 5-proc. udziału w łącznej liczbie rejestracji nowych pojazdów, wobec 2,6 proc. w roku ubiegłym. To ambitne założenie, a przy splocie korzystnych okoliczności mogłoby to być nawet 7 proc." - powiedział PAP wiceprezes Carsmile Michał Knitter.

Jak przypomniał, z danych Samaru wynika, że w 2022 r. zarejestrowano w Polsce 12,7 tys. nowych aut w pełni elektrycznych. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych podaje z kolei, że park takich pojazdów wynosił na koniec listopada 29,8 tys. sztuk.

Reklama

"Tymczasem realizacja naszej prognozy oznaczałaby konieczność sprzedaży w 2023 roku ok. 22,5 tys. aut w pełni elektrycznych, czyli jej podwojenie względem poprzedniego roku przy zakładanej przez nas łącznej sprzedaży nowych aut w Polsce w 2023 r. na poziomie ok. 450 tys." - podał Knitter.

W opinii wiceprezesa Carsmile taki scenariusz jest możliwy, bo popyt na samochody zeroemisyjne systematycznie się zwiększa.

Popyt na elektryki stale rośnie

"W roku 2022 trafił się jeden miesiąc, że numerem jeden w naszej sprzedaży, liczonej według modeli, było auto elektryczne. Takie sytuacje będą się powtarzać w miarę pojawiania się na rynku promocyjnych ofert zakupu elektryków i presji ze strony marek motoryzacyjnych na sprzedaż pojazdów z napędem zeroemisyjnym" - ocenił.

Przypomniał, że zakupom samochodów zeroemisyjnych sprzyjał w 2022 roku program "Mój elektryk", który w najistotniejszym z punktu widzenia rynku segmencie, tj. leasingu i wynajmie długoterminowym, wystartował w drugim kwartale

"Według danych PSPA sumaryczna wartość dotacji wypłaconych i +zarezerwowanych+ do końca listopada 2022 r. wyniosła 218,5 mln zł, z czego aż 152 mln zł przypadały na leasing i wynajem długoterminowy, po który sięgają firmy" - zaznaczył.

Administracja publiczna przesiada się do elektryków

Zdaniem eksperta popyt na auta elektryczne w tym roku będzie wynikał z dużych zamówień od przedsiębiorstw i administracji publicznej.

"Z jednej strony pandemia i ograniczony dostęp do nowych samochodów spowodowały, że firmy w 2022 r. nie wymieniały flot, w tym roku będą to nadrabiać. Z drugiej strony zwiększenie liczby elektryków w zamówieniach flotowych będzie stosunkowo łatwym, na tle innych działań proklimatycznych, sposobem realizacji strategii ESG przez korporacje" - ocenił Knitter.

Jak dodał, sporo zamówień na pojazdy zeroemisyjne będzie też napływało z administracji publicznej oraz samorządów ze względu na ustawowy obowiązek zelektryfikowania dużej części flot do 2025 r. Wyjaśnił, że za dwa lata urzędy centralne będą musiały mieć 50 proc. elektryków we flocie, zaś urzędy samorządowe - 30 proc.

Według ekspertów Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych zainteresowanie wśród Polaków samochodami elektrycznymi systematycznie rośnie. Jak przypomniał dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur, z 6. edycji cyklicznego "Barometru Nowej Mobilności 2022/23" wynika, że w ciągu sześciu lat z 12 proc. do 42,4 proc. wzrosła liczba Polaków zainteresowanych zakupem samochodu z napędem elektrycznym.

Uboga infrastruktura do ładowania hamuje zainteresowanie elektrykami

Mazur dodał, że ograniczająco na chęć zakupu pojazdów elektrycznych wpływa uboga infrastruktura do ładowania w Polsce. Podkreślił, że w 2022 r. w naszym kraju było ok. 5 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania aut elektrycznych. Zgodnie z prognozami stowarzyszenia do 2025 r. ich liczba ma wzrosnąć do 42,1 tys.

Również Knitter stwierdził, że do istotnego wzrostu sprzedaży elektryków konieczne jest odczuwalne zwiększenie infrastruktury, a to - jak ocenił - nastąpi najwcześniej za dwa lata. Wiceprezes Carsmile szacuje, że jeśli Polska wprowadzi spójny i konsekwentny program wspierania elektromobilności, "pierwszy milion" sprzedanych elektryków ma szansę paść w latach 2030-2032.

"Jeśli natomiast rynek będzie rósł w sposób naturalny, bez wsparcia regulacyjnego i determinacji po stronie producentów aut, osiągnięcie miliona sprzedanych pojazdów zeroemisyjnych będzie trwało bardzo długo, przy czym od 2035 roku w Unii Europejskiej ma obowiązywać zakaz rejestracji nowych aut z tradycyjnym napędem" - podsumował ekspert. (PAP)

autorka: Longina Grzegórska-Szpyt

lgs/ mk/

Leave a Comment